mari berteman

penggunaan 'aku' lebih sempurna bagi penceritaan dan penulisan. da view tu, mehh la follow. no worries, InsyaAllah following back. maaf & terima kasih.

Wednesday, March 31, 2010

watikah kakak

aku wasa sgt kecamuk ! tahap sabar sudah mula tuk meletus. aku taw aku tidak la sehebat mana. tidak la sebagos mana dan aku juga tidak la sebaek mana. tetapi aku adalah yang sulung dan punya kuasa tuk menasihati kalian semua. tolong la mengerti perasaan ini.

watikah untuk adik adik kuh:
mohd aili amyrul, mohd aili elfiq & nur aili afriena

lahir kita ke dunia atas kehendak Allah swt. dan lahir kita juga atas benih Rosli & Aina. yang disatukan pada 15 Nov 1987. Sebelum lahir nya kalian, saya Nur Fazlia selaku kakak sulung telah lahir dahulu ke muka bumi ini.kemudian dari tahun ke tahun kalian muncul. akak happy sgt sebab akak punya kawan tuk bermaen. punya teman tuk bershuka. punya adek adek yang ceria.

tp pernah kah kalian terpikir selama kita hidop ini, pengorbanan yang tidak terkira yang telah dilakukan oleh mereka yang kalian panggil abah dan umie ? hargai la mereka selagy mereka maseh ada. sayangi la mereka selagy mereka maseh bernyawa dan rasakanla kewujudan mereka selagy mereka sentiasa untuk kita.

akak tidak shuka tuk memarahi atau masok campor dalam dunia kalian tp sebab akak kan KAKAK. dan akak terpaksa tuk menjady owunk tengah supaya kalian lebeyh terjaga dan membuka mata.

cici, kau blaja pat kl manyak cabaran dan halangan. tolong la berfikiran matang mengikut usia kau. banyak kali umie ulang suara, jangan wat menda yang x senonoh. jgn isap rokok. jgn maen maen tyme blaja. blaja rerajen. harap kau amek serius tentang ithu semua. lagy akak buleyh tlg cover kau, akak cover. tp kalau kau da melampau. maaf ci !

afiq, kau nieyh satu hal ! awak thu nk PMR dis year. tp perangai kau, ya ampon melampau lampau. lepas satu satu hal kau buwat. dr telan kunci la, ilangkan mp 3 kawan. macam macam la. sapai xtercakap. Afiq kau taw kan kau buleyh buwat, bukan kau malash ke apa. klu kau xshuka skali pun skola sana, cuba la wat yg terbaek untuk PMR kali ini. jika keputusan kau baek, ikot kau la nk teros kan kat skola sains thu o kua dr sithu. tp kena pastykan keputusan kau cemerlang. baru skola laen nk tima kau. aku xmaw kau rosak bergaul dgn dak2 xtentu arah. kau harapan kami. dan tlg la jgn wat sesuatu yang menyebabkan umie terlalu rungsing. pk la secara matang, mana yang betol dan mana yang salah. umie abah terlalu shayunk kan kau. kau kena tunjukkan yang terbaek. awak contoh kepada fyna juga. cuba la paham perasaan umie yang terlalu manyak berkorban masa dan tenaga untuk kau. cuba la mengerti kesusahan abah mencari rezeki tuk kita.

fyna adek chumeyl kakak, awak da makin membesar. dan sangat chumeyl. cuba berikan kerjasama dengan tidak terlalu kuwat berlawan. hormat dan dgr ckp owunk yg lebeyh tua pasty idop awak kan bahagia. kakak shayunk adek.

wahai adek adek kuh, ini pesan umie tiapkali umie mengadu masalah pada akak
"akk nasihatkn lh adik2 akk elok2klu umie ngan abah dh xde akklh harapan kami"
tahukah kalian menangis akak setiap kali mendengar perkataan ini dari mulut umie. sebab akak taw, akak bukan yang terbaek tuk menasihati kalian. tp kita buleyh jady lebeyh aman jika teros bersatu dengan ingat mengingati, nasehat menasehati antara kita.

akhir kata,
cici, afiq & fyna.
akak shayunk kowunk sapai maty.
kowunk sentiasa di haty.
marah sebab syang bukan benci.
dan untuk abah dan umie,
insyaallah akak cuba menjady kakak yang baek dan contoh pada mereka semua.
aminnn

3 comments:

Saazreen Sabarudin said...

hmm,sabar lah ca.ayin pernah alami dulu benda2 ni.adik x dengar cakap.buat hal.mcam2lah.tp kite kdang2 kene ikut langkah dia skit2 klau nk approach die ke jlan yg btul.syukur skrang adik lelaki ni dh cm bestie pn ade.dengar cakap.makan masa sume ni.bila diorang mningkat dewasa,dah puas tgok dunia.baru tau mana betul salah.susah nk tgok diorang berubah scara drastik.ayin pon sama maaa dulu.haha.=)

...cikisz... said...

congrates 4 being a gud sis dear..
luv u so much
miss muie

anak wak rosli said...

ayin. tengs :)

cikisz. nama pun kakak terpaksa wat yg terbaek :)
luf ue too. muah muah