mari berteman

penggunaan 'aku' lebih sempurna bagi penceritaan dan penulisan. da view tu, mehh la follow. no worries, InsyaAllah following back. maaf & terima kasih.

Saturday, February 4, 2012

The making of bread pudding.

taraaaaaaaa, my bread pudding. let's see how and what is the ingredients. cheeeh, konon.
Ingredients:
700ml of fresh milk
35 gram of sugar
10 slices of bread
1 tbsp of vanilla essence
1 cup of mixed fruit

how to make:
1. sapukanlah mentega or butter sekeliling loyang korang guna tu dengan sekata ok. jangan terlalu banyak, nanti karang masin pula. HAHA

2. letakkan roti yang korang dah potong or carik-carikkan dalam loyang. *aku buang tepi roti tu, sebab nanti keras*, lepas tu taburkan mixed fruit , selang selikan ia. *kalau nak guna kismis pun boleh.* macam gambar pat bawah. selepas disusun. cantik bukan? :p
3. seterusnya, dalam bekas lain ambil susu dan gula dicampurkan, larutkan ia hingga sekata. *aku guna blender senang, cepat dan mudah*. kalau nak kurang manis, letak gula tu sikit. tp kalau korang ikut resepi aku ni, just nice. Hehehe..

4. apa lagi lepas dah larut semuanya, letakkan atau tuangkan susu tadi ke dalam loyang yang korang dah susun roti tu.

5. tunggu sehingga roti mengembang, sebab nak serapkan susu tu kan. dalam 5 - 7 minit. macam gambar pat bawah ni. *ni belum habis kembang lagi* HEE.
6. bila roti dah kembang, macam dah sebati, masa yang sesuai untuk dibakar. ya masukkan ke dalam oven (170-180 darjah celsius) dan biarkan ia membakar dalam 30 - 35 minit.
Nahh, ni juga hasilnya. aku suka makan dengan jem mentega dengan lapisan anggur ni. sedap. serious sedap. makan macam tu sedap juga. oh masa lepas keluar dari oven memang ia kelihatan berair, jgn risau. sebab masih panaskan. biarkan sejuk. dan kalau nak masuk dalam fridge lagi chun. macam aku buat. perfect. simple kan? aku beli bahan itu jam, bikin itu jam juga. senang. so boleh hidangkan bagi suami dan anak-anak makan. *eh?* HAHAHAHA. selamat mencuba guys. 1st try aku, dan aku berpuas hati. *senyum*

No comments: