mari berteman

penggunaan 'aku' lebih sempurna bagi penceritaan dan penulisan. da view tu, mehh la follow. no worries, InsyaAllah following back. maaf & terima kasih.

Saturday, June 18, 2011

Lasagna kasih Umie dengan Caca RM.

hidup untuk makan atau makan untuk hidup? korang sendiri pilih. untuk aku makan tu salah satu hiburan aku. makanan juga kembalikan semangat aku. juga eratkan hubungan aku satu family mungkin. sebab kami satu family pun suka makan, dan cuba sesuatu makanan dan mana mana kedai atau restoran yang menjadi pandang pertama. ok semalam aku dengan umie masak sesuatu. mengisi masa lapang dengan mencuba ia. tapi aku nak cakap satu benda.

kepada peniaga-peniaga diluar sana janganlah menipu pembeli korang. lebih lebih lagi peniaga melayu, islam. ya agama ISLAM. tak berkat korang tahu tak. aku cakp benda ni bukan suka suka. selalu memanglah aku tak ambil port sebab benda tak jadi kat aku. tapi bila kena kat aku, aku tak menyalak lah. sebab aku penyabar (konon). HAHA. hari tu umie dengan aku pergi KIPMART Tampoi beli barang basah. pendekkan cerita, tekak aku nak makan sup ekor. so aku request beli la ekor. so umie mintak sekilo, abang tu bagi dah siap peket sekilo katanya. RM 23. beli, jual. lafaz tu pun berbunyi. esoknya nak masak. umie timbang tak sampai sekilo pun. 750 gram sahaja. ya! aku tak tahu lah nak cakap apa. harap berniaga dengan jujur dan kita pembeli pun berhati hati.

jom lah tengok aku masak apa,
ingredients
1st layer after letak Meat sauce
done with a cheese sauce
buatlah sampai habis
bakar 45 minit
jemput makan, bismillah.

aku masak Lasagna wei, gambar ni aku susun ikut susunan la. 1st try mana ada perfect kan? not bad lah. at least aku puas hati. cun ? kalau korang nak try kan. korang google ja. cari resepi pat internet. macam yang aku bikin. ala korang tak payah nak ikut sangat pun, ubah ja ikut suka korang. aku suka mushroom so aku letak mushroom. hee :D

ala senang juga lah nak bikin, hati kena ikhlas sama sabar. cheese sauce guna cheese, full cream milk dgn butter. for the Meat sauce, daging kisar dgn sos prego tu ja lah. sini aku bagi link for the recipe. korang klik lah heh. Fatin Liyana: Resipe - Lasagna , myAnakTekak . all the best.

p/s: berat turun tak nampak pun turun nya mana. (beng o!)

No comments: