mari berteman

penggunaan 'aku' lebih sempurna bagi penceritaan dan penulisan. da view tu, mehh la follow. no worries, InsyaAllah following back. maaf & terima kasih.

Friday, November 13, 2009

Rasa? Terasa? Perasa? Perasan? Perasaan?

Semua diatas bermula dengan apa? Adakah dengan deria? Oh tidak sama sekali, kerna ia bermula dengan hati iaitu ciptaan Allah swt. Tp adakah kita sedar akan kewujudan hati ithu? Pernahkah kita memikirkan tentang hati dan perasaan kita? Pernahkan kita membiarkan ia gembira dengan kehadiran hati ithu sendiri?Walau apa pun hati dan perasaan adalah satu menda yang berbeza. Berbeza dari hurufnya, berbeza dari perkataan nya, berbeza dari bunyi nya, berbeza dari kenyataannya. Hanya yang mempunyai hati dan perasaan saja yang bisa untuk membezakannya setelah ia merasa apa yang diperlukan kedua dua kehendak ini.

Bermula dengan rasa, hati akan memaenkan peranannya dengan merasa apakah sebenarnya yang sedang aku rasakan. Adakah sesuatu yang boleh dirasai dan disenangi kerna hati tidak mahu aku terus membuang masa dengan rasa ithu. Setelah rasa ithu terus hadir, hati mula membuka langkah kedua untuk terasa akan kehadirannya dengan harapan yang masih samar sama sekali.

Aku akan terus saja bermaen dengan perasa agar aku boleyh mengimpikan angan angan setinggi langit, impian yang indah untuk kekal bersama apatah lagy melayari bahtera bersama dengan gembira. Ku campurkan perasa rindu, sayang, agar ia terus menggelegak dengan sebati. Sehingga pada satu masa aku terpikir adakah aku perasan sendiry dengan hati ku sendiri? Adakah aku bertepuk sebelah tangan tanpa adaa sambutan dari sesiapa untuk membuatkan satu aliran bunyi yang merdu untuk didengari. Aku tidak berputus asa terus an saja untuk menjadi seorang yang terus perasan dengan keadaan diri yang tidak bertuan.

Akhir sekali barulah aku menitikberatkan perasaan aku walau apa pun terjadi aku tetap mengikut perasaan aku! Bertindak mengikut perasaan, tidak memikirkan perasaan orang laen, ada perasaan dengan insan bergelar lelaki, dan perasaan dimainkan dan dipermaen..

Kesimpulan nya aku harus mengikut kata hati bukan perasaan bagi kebahagiaan aku sendiri. Tidak perlu kata madah pujangga, tidak perlu bermadah helah, tidak perlu janji seribu untuk mendapatkan cinta yang tidak wujud. Janji kita perlu jujur kepada hati sendiri.

No comments: