mari berteman

penggunaan 'aku' lebih sempurna bagi penceritaan dan penulisan. da view tu, mehh la follow. no worries, InsyaAllah following back. maaf & terima kasih.

Thursday, June 3, 2010

pergi memang tak akan pernah kembali

"hello Tok abah , kita nak balik kampong arini . macam biasa "
ucap aku . sejam lebih sampai lah aku di kampung .

"nak makan ca , tu mak da anu jantung pisang akak . tokbah g cari tadi . pergilah makan "
ahh , hati aku berbunga riang , hatiku berbisik terima kasih . balik kampung best ada jantung pisang cecah sambal asam mak . nyum nyum nyum .

"abah da nazak . "
nada suara dalam telefon sangat gering , umie tak dapat menahan airmata nya .

"baiklah , kitaorang memang da nak dalam perjalanan balik "
ketika ini , kami dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur . bayangkan sepanjang jalan kami sekeluarga menangis semahu mahu nya dan hanya ditenteramkan oleh Abah . hanya Abah saja yang memujuk sedangkan yang lain hanya tahu memberikan nada tangis yang hingar .

"abah da takda ina "

Ya Allah gelap dunia ini terasa , hitam pekat warnanya . tangisan kami ditemani dengan hujan lebat juga . Abah seakan berusaha keras untuk 'menyampaikan' kami dengan segera kepada tok abah kesayangan kami . dalam adik beradik umie , kamilah sekeluarga paling rapat kerna umie memang anak yang manja kepada arwah . Abah terus memujuk supaya kami tidak terus menerus menangis meratapi yang telah pergi .

Ya , hari ini 3 June 2010 . Genap lah 3 tahun pemergiaan Allayarham Abdullah B. Ahmad . arwah bukan sakit tenat atau apa , hanya jatoh dihempap gate saja . tapi mungkin sudah ajalnya kan . beliau adalah seorang bapa , datuk kepada keluarga kami dan juga seorang guru kepada anak didiknya selama ini . Walau awak da pergi . ingatan dan kenangan awak tetap wujud bersama kami tokbah . Kami sayang awak sangat sangat .

Moga roh awak tenang dan dicucuri rahmat . disamping orang orang yang beriman da ditempatkan di syurga . Al - Fatihah ... Aminn .

No comments: