mari berteman

penggunaan 'aku' lebih sempurna bagi penceritaan dan penulisan. da view tu, mehh la follow. no worries, InsyaAllah following back. maaf & terima kasih.

Monday, December 20, 2010

kahwin bukan benda mudah.

hai readers. entry hari ini mungkin ada sedikit kesinambungan dari entry yag sebelum ni. ya la, sebelum nak kahwin, kita kena lah ikut adat melayu. merisik dan bertunang. tapi pernah tak terfikir yang kahwin itu bukan satu benda yang mudah. mungkin bila kita tengok orang lain kahwin, kita pun terasa hati nak ikut juga tapi hakikatnya silalah sediakan diri anda seelok-eloknya dengan senjata dan pelindungan diri yang kuat. bukan dari segi fizikal dan mental, rohani dan jasmani juga penting.

ok, buang cerita pasal tunang sekejap. kahwin? bila da kahwin, kena fikir macam macam benda. jaga hati suami isteri, lepas tu ada anak, nak kena fikir pasal anak pula. dah tu kena layan sama rata. supaya semua rasa bahagia. anak itu kebanggaan ibu bapa. tujuan sebenar entry ni, nak cerita sedikit konflik yang sedang berlaku dalam keluarga aku ini. ialah nak menjaga hati semua pihak, sebagai ibu bapa pening kepala nak cari jalan penyelesaiannya bagaimana. tapi aku pasti dan yakin, mesti ada penghujung bagi masalah ini.

apa masalahnya? ingat tak, entry lepas yang aku draf kan perjalanan akhir cuti aku mcm mana? tak ingat? tekan ini mesti dapat recall semula. jadi esok awal pagi kami kena bergerak ke Melaka, dan 23 haribulan tarikh keramat sebab, aku punya seorang adik lelaki yang bakal mengambil keputusan PMR. adik aku ni sekolah dekat Sek. Sains Kota Tinggi, jadi ada sedikit konflik percaturan bagaimana nak mengambil keputusan dia.

masalahnya sekarang, kami kan ada Family Day dekat sana. Umie dengan abah nak jugalah berhibur dan merasa hati gembira sebab kita semua da plan baik punya Family Day, siap ada Arabian Night la bagai semua for the next days, tapi bila baca entry adik aku yang ini *klik sinilah* aku pun bingung. Umie dengan Abah lagi lah bingung nak pilih mana. 2 2 ada kegembiraannya dan kepentingannya. aku yakin, pasti ada yang terbaik akhirnya.

kalau korang baca entry dia, korang mesti faham mcm mana. dan kadang aku terfikir. sepatutnya memang patut pun tapi susah juga sebenarnya. ianya haruslah berbunyi mcm ni, kadang kala mungkin kita perlu mengalah tuk kebahagiaan dan menjaga hati ibu bapa kita, walaupun tuk sesuatu yang penting. kerna tiada yang lebih berharga selain daripada ibu bapa kita. so, what say you? renung renungkan dan selamat beramal. selingan sikit:
saya sayang famili saya.
ni gambar lama, tengok adik perempuan saya.
kelakar muka dia. HAAHAHHA.

No comments: